یک گزارش از آلودگی های قارچی حمام در خوابگاه های دانشجویی

در سال 1390 مقاله ای تحت عنوان بررسی آلودگی های قارچی حمام خوابگاه های دانشجویی دانشکده ی علوم پزشکی کردستان در مجله ی علمی دانشگاه منتشر شد که چکیده ای از آن را در ادامه می خوانید.

از آن جایی که محیط های مرطوب مانند حمام و استخر خصوصا اگر به طور مشترک استفاده شوند یکی از محتمل ترین و مناسب ترین محل ها برای رشد قارچ ها می باشند بنابراین بررسی دقیق تر این آلودگی ها و قارچ ها می تواند از بروز عفونت های احتمالی پیشگیری کند.

قارچ ها همواره می توانند باعث بروز بیماری در افراد و ابتلای سایرین باشد، به طور مثال بیماری کچلی ناشی از قارچ هایی که به نواحی مختلف بدن حمله می کنند می تواند افراد مختلف را درگیر کند.

به منظور کاهش خطرات ناشی از بیماری های قارچی انجام اقدامات لازم جهت نظافت سطوحی که امکان آلودگی دارند می تواند تا حد زیادی نگرانی ها را از جهت انتقال و سرایت قارچ بر طرف کند.

قارچ ها بر روی سطوح و مواد چوبی، فرش، حمام، کاشی، سرامیک و … وجود دارند. این مساله خصوصا در مورد حمام با وجود فضای بسته ی مرطوب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

استفاده از اماکن عمومی و در این تحقیق به طور خاص حمام های مشترک دانشجویی یا حتی حمام هتل ها و … یکی از راه های سرایت عفونت های قارچی سطحی و جلدی در انسان محسوب می شود.

در این مطالعه حمام خوابگاه های دانشجویی پسرانه و دخترانه به تفکیک از نظر وجود عوامل بیماری زای قارچی بررسی شده اند.

تحقیق مورد نظر با نمونه گیری از سطوح کف و دیوار حمام به طور جداگانه آغاز و کشت داده شد نتیجه ی بررسی ها نشان داد از 256 نمونه ی گرفته شده تعداد 196 نمونه به لحاظ رشد قارچ مثبت بوده اند که چیزی در حدود 77% می باشد.

نتایج بررسی ها به شرح زیر است:

 

 

فراوانی قارچ های جدا شده به تفکیک محل نمونه گیری به صورت زیر است:

فراوانی قارچ ها به تفکیک محل نمونه گیری

بر اساس یافته های به دست آمده با توجه به وجود آلودگی های قارچی در حمام خوابگاه های دانشجویی به کارگیری روش های نظافت مستمر و استفاده از ضدعفونی کننده ها اکیدا توصیه می شود.

به دلیل امکان ایجاد حساسیت های تنفسی و همچین پوستی برخی از شوینده ها توصیه می شود از شوینده های بدون بو یا دستمال نانو مخصوص حمام و سرویس بهداشتی در این محیط ها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: خطرات مربوط به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *