یکی از تکنولوزی های روز دنیا که همواره در حال پیشرفت می باشد تکنولوژی نانو است که در صنایع مختلف به کمک افراد متخصص آمده و کاربردهای فراوانی دارد.

در این مطلب قصد داریم تا کاربرد نانو در صنعت را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد نانو در صنعت ساختمان سازی

یکی از کاربردهای تکنولوژی نانو در صنعت ساختمان سازی افزایش کیفیت و طول عمر قطعات، صرفه جویی در انرژی مصرفی و اقتصادی می باشد. ابن تکنولوژی از طراحی داخل و قطعات به کار رفته داخل ساختمان تا اسکلت و نما را شامل می شود.

به کارگیری تکنولوژی در این صنعت تولید مصالح ساختمانی چند منظوره و با طول عمر بیشتر را میسر می سازد به طور مثال کاشی های آب گریز می تواند نمونه ای از این مصالح باشد.

البته می توان گفت استفاده از تکنولوژی نانو در مقایسه با حجم و گستردگی صنعت ساختمان سازی چندان زیاد نیست و قطعا در سال های آینده شاهد به کارگیری بیشتری از این نوع مصالح در ساخت و ساز خواهیم بود.

به عبارت دیگر با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و حجم ساخت و ساز و همچنین به دلیل محدودیت منابع و مواد مصرفی، نیاز به مصالح جدید در ساخت و ساز افزایش یافته است. چالش یافتن راه حل هایی برای بهبود کیفیت، افزایش بهره وری مواد و کاهش استفاده از مواد اولیه و انرژی منجر به کاربرد فناوری های جدید در این صنعت شده است.

یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های جدید قرن حاضر، فناوری نانو است که استفاده از آن می‌تواند پیشرفتی در رفع نیازهای صنعت ساختمان باشد. از مزایای استفاده از این فناوری می توان به افزایش کیفیت مواد، صرفه جویی در مصرف انرژی و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد.

استفاده از فناوری نانو، به دلیل جدید بودن این فناوری، هر ساله کاربردهای جدیدی در صنایع مختلف معرفی می شود. با توجه به کاربرد فناوری نانو در ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود خواص سیمان و بتن
  • نانو پوشش ها
  • نانو ضد آب کننده ها
  • نانو شیشه ها
  • نانو آسفالت ها و …

نانو در ساختمان سازی


کاربرد فناوری نانو در پزشکی و سلامت

کاربرد نانو در پزشکی به حدی است که یک شاخه جداگانه در این علم ایجاد شده است که به آن نانو پزشکی می گویند.

در واقع، فناوری نانو به علم پزشکی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها کمک می کند. این علم در زمینه های مختلفی مانند شیمی درمانی، سیستم های دارورسانی به بافت های بدن، ترمیم استخوان و بسیاری از زمینه های دیگر پیشرفت کرده است.

درباره آخرین کاربردهای نانوتکنولوژی در پزشکی می توان گفت که این فناوری کلید روش های تشخیص پارامترها بوده و در ساخت حسگرها کاربرد دارد. این علم همچنین می تواند تولید محصولات مصنوعی را که کاربردهای فراوانی در پزشکی دارند، گسترش دهد.

این فناوری در بسیاری از حوزه های پزشکی از جمله نانو داروها، تصویر برداری تشخیصی و … کاربرد دارد، این فناوری به وسیله ی بازفرمولاسیون دارو ها بسیاری از مشکلات در زمینه ی دارو را حل می کند.

از جمله کاربردهای نانو در پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود فرآیند کاشت (ایمپلنت)
  • نانو حسگرهای کاشتنی در شبکیه چشم
  • نانو سرامیک ها در ترمیم استخوان
  • پوشش های ضدمیکروبی
  • پیشرفت تجهیزات پزشکی
  • ابزارهای جراحی هوشمند

نانو در پزشکی


کاربرد نانو در لوازم آرایشی بهداشتی

ترکیباتی مانند نانوذرات، نانولیپوزوم ها، نانوسیکلودکسترین ها و نانوامولسیون ها رایج ترین نانوترکیبات مورد استفاده در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که حاوی حامل های فعال یا سایر مواد نانوساختار هستند.

ساخت کرم های مرطوب کننده ی پوست با استفاده از فناوری لیپوزوم از نخستین موارد استفاده ی نانو تکنولوژی در این زمینه بوده است. از آنجایی که صنعت آرایشی و بهداشتی بخش مهمی از بازارهای جهان را فرا گرفته است به کارگیری هر چه بیشتر فناوری نانو می تواند زمینه ساز پیشرفت های فراوانی در این زمینه باشد.

استفاده از فناوری نانو باعث تغییرات مختلفی در محصولات آرایشی و بهداشتی می شود. مثلا:

خواص نوری محصولات آرایشی و بهداشتی مانند ضدآفتاب ها را تغییر می دهد که اثر پاک کنندگی روی پوست دارند و باعث می شوند اسانس ها طولانی تر و بهتر عمل کنند.

نانوساختارها می توانند محصولات آرایشی و بهداشتی را از قرار گرفتن در معرض نور و اکسیژن محافظت کنند. این خاصیت به ویژه برای مولکول های آنتی اکسیدان مفید است.

این مواد همچنین می توانند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و اثرات بهتری از خود نشان دهند.

نانوذرات توانایی پراکندگی پرتوهای فرابنفش را دارند. بنابراین، آنها همچنین به عنوان فیلترهای فیزیکی برای پرتوهای فرابنفش عمل می کنند.

نانوسیم ها آبرسانی بهتری به پوست می کنند. این ذرات یک لایه محافظ نازک بر روی پوست تشکیل می دهند و مانع از دست رفتن رطوبت می شوند.

این فناوری همچنین از چرب شدن پوست جلوگیری می کند و خواص حسی را بهبود می بخشد.

سایر مزایای استفاده از فناوری نانو در لوازم آرایشی عبارتند از:

  • محافظت از دارو در برابر تجزیه شیمیایی یا آنزیمی
  • کنترل انتشار و احتباس مواد فعال در پوست
  • بهبود نفوذ داروها به پوست

نانو در لوازم آرایش


کاربرد نانو در صنعت نساجی

تکنولوژی نانو در صنعت نساجی بسیار پر کاربرد بوده و به وسیله ی اضافه کردن ویژگی های به پارچه می تواند خصوصیات دلخواه را ایجاد نمایند، آب گریز بودن، خاصیت خود خاموش شوندگی و … از جمله این کاربردهاست.

این خواص هم می تواند در پارچه ی لباس ها ورد استفاده قرار گیرد و هم به عنوان روکش صندلی در محل های پر رفت و آمد با احتمال احتراق و آلودگی به چهت افزایش ایمنی کاربرد دارد از چمله محل هایی که این پارچه ها بسیار پر کاربرد هستند می توان به هواپیما، قطار، سالن اجتماعات و … به عنوان روکش صندلی اشاره کرد.

نانو در نساجی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مطلب کاربرد نانو در صنعت نساجی را نیز مطالعه کنید.


کاربرد نانو در زندگی روزمره

علاوه بر حضور موثر و کارآمد در صنایع مختلف بحث دیگری که مطرح است کاربرد نانو در زندگی روزمره ی ماست.

از جوراب های نانو تا دستمال گردگیری نانو و دستمال نانو خودرو همگی در بهبود کیفیت زندگی ما نقش داشته و در آینده نیز نقش پررنگ تری را ایفا خواهد کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *