اسباب بازی ها بیشترین وسایلی هستند که کودک شما با آن ها در ارتباط است و بسیاری از مادران تاکید شدیدی بر روی تمیزی این وسایل دارند. قطعا توجه کرده اید که کودکان خصوصا بچه های زیر 2 یا 3 سال بر حسب کنجکاوی یا عادت معمولا اشیا و وسایل بازی را به دهان خود می برند و هرچقدر هم مراقب باشید که این کار را انجام ندهند بالاخره زمانی می رسد که چشم شما را دور می بینند و وسایل کوچک و بزرگ را به دهان خود می برند.

روش شستن ماشین اسباب بازی، شستن عروسک موزیکال، اسباب بازی های چوبی، فلزی و … را در این مطلب بخوانید.

معمولا اسباب بازی ها خصوصا اگر فرزند شما به تازگی راه رفتن یاد گرفته باشد در تمام خانه و زیر دست و پا پخش هستند به همین دلیل احتمال آلودگی و اینکه پر از گرد و خاک باشند چیز عجیبی نیست.

در بسیاری از موارد مادران برای اینکه بیرون از خانه بتوانند فرزند خود را آرام کنند نیز اسباب بازی های او را همراه خود می برند، ممکن است اسباب بازی را در ماشین بیرون بیاورند تا بتوانند گریه او را ساکت کنند، در هنگام سفر و مهمانی هم احتمال دارد اسباب بازی ها را در هر کجایی بگذارند پس با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که این وسایل بازی تا چه اندازه ممکن است آلوده باشند.

اما مساله ی اول این است که اشیا کوچک و اسباب بازی هایی که دارای قطعات جداشدنی کوچک هستند و ممکن است جدا شوند را حتما از دسترس کودک دور قرار دهید چرا که ممکن است این قطعات در گلوی او گیر کند و راه تنفسی او را ببندد.

مساله ی دوم اینکه هر وسیله ی بازی و هر شی که کودک به دهان خود می برد باید تمیز و عاری از میکروب و آلودگی باشد. اما روش شما برای شستن و ضد عفونی اسباب بازی ها چیست؟

بازی کودکان


روش های ضدعفونی اسباب بازی کودکان

اسباب بازی های پارچه ای

شما می توانید برای تمیز کردن و نظافت اسباب بازی های پارچه ای و عروسک های پولیشی به سادگی از ماشین لباسشویی استفاده کنید، فراموش نکنید که دمای آب را خیلی بالا نبرید بلکه در یک دمای متعادل نه خیلی گرم و نه خیلی سرد نگه دارید تا دوام اسباب بازی ها لطمه ای نبیند. در بسیاری از مواقع عروسک ها دارای یک مارک سفید رنگ یا پارچه ی دوخته شده ی کوچک بر روی درزهای عروسک هستند که دمای مناسب آب برای شست و شو بر روی آن نوشته شده است بهتر است قبل از شستن نگاهی به آن بیندازید.

پارچه ی استفاده شده در برخی از عروسک ها پارچه ی نانو می باشد و شما می توانید به سادگی آن ها را داخل ماشین لباسشویی انداخته و مثل روز اول تحویل بگیرید.

توجه داشته باشید که عروسک هایی که دارای اجزای چسبیدنی هستند (مثلا چشم های عروسک با استفاده از چسب چسبانده شده است) ممکن است پس از شست و شو آسیب ببینند و چسب آن ها شل شود، این اسباب بازی ها را می توانید با دست بشویید و موقع شستن قسمت هایی که احتمال آسیب بیشتری دارند مراقبت کنید.

شستن عروسک پارچه ای در ماشین


نکته در مورد شستن اسباب بازی ها با ماشین لباسشویی

برای شستن عروسک های پارچه ای در ماشین لباسشویی ابتدا باید آن ها را در یک کیسه پارچه ای قرار دهید و درب آن را گره بزنید، برای انتخاب برنامه ی شست و شو سعی کنید برنامه ای را انتخاب کنید که آهسته تر و کمتر بچرخد و بعد آن را از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و در آفتاب قرار دهید و یا با باد سشوار خشک کنید.

اگر برای خشک کرن عروسک ها از شوفاژ استفاده کنید احتمال اینکه روی پارچه ی آن رد زردی بیفتد بیشتر است بنابراین آن را در هوای باز و آفتاب قرار دهید و یا با سشوار خشک کنید البته دقت کنید که سشوار را مداوم روشن نگذارید زیرا باعث سوختن قطعات سشوار و یا آب شدن بدنه ی آن می شود.


لگو و اسباب بازی های پلاستیکی

لگو از آن دست اسباب بازی های محبوب است که از آن جایی که بسیار سرگرم کننده است و حمل آن آسان است احتمال آلودگی زیادی دارد، شما برای تمیز کردن لگو ها می توانید به سادگی همانند شستن ظروف آن ها را یک اسکاچ نرم و مایع بشویید و سپس به دقت آبکشی کنید تا اثری از مواد شوینده بر روی آن باقی نماند.

اگر حوصله ی شست و شو ی تک به تک را ندارید می توانید یک تشت آب پر کنید، داخل آن کمی مواد شوینده بریزید و اجازه بدهید تا لگوها کمی داخل آن بمانند و سپس آن ها را آبکشی نمایید.

می توانید به جای ماده ی شوینده از سرکه نیز استفاده کنید، سرکه قابلیت ضد عفونی کردن دارد اما نه در برابر همه ی میکروب ها ولی در هر صورت روشی طبیعی و بی ضرر است.

اگر از جنس و کیفیت ساخت اسباب بازی و لگو مطمئن هستید نیز می توانید آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید اما توجه داشته باشید که برخی اسباب بازی های پلاستیکی چندان مرغوب نیستند و از لایه های بسیار نازک ساخته شده اند، قرار دادن این وسایل در ماشین ظرفشویی به دلیل حرارت و فشار بالای آب ممکن است به آن ها آسیب بزند.

به عنوان یک روش دیگر اگر حوصله ی انجام کارهای بالا را ندارید می توانید از دستمال نانو استفاده کنید که قابلیت ضد عفونی تا 99% دارند و قادر هستند میکروب ها و آلودگی ها را از بین ببرند تنها کافیست دستمال را کمی مرطوب کنید تا خاصیت ضد عفونی آن فعال شود و بر سطح مورد نظر بکشید.

شستن لگو و اسباب بازی های پلاستیکی


اسباب بازی های پلاستیکی نرم

اسباب بازی های پلاستیکی نرم خصوصا برای بچه های کوچک تر به دلیل اینکه به راحتی می توانند در دست بگیرند بسیار جذاب است، منظورمان همان عروسک های پلاستیکی که کوچک است که احتمالا با فشار دادنشان سوت خواهند زد و برای بچه های کوچک مناسب است. اما چطور باید این اسباب بازی ها را شست؟

همانطور که بالانر گفتیم پلاستیک ممکن است در تماس طولانی مدت با آب به شدت داغ و پر فشار ماشین ظرفشویی خراب شود بنابراین برای تمیز کردن این وسیله ها می توانید آن ها را داخل سینک بشویید و بعد فشار دهید تا آب داخل آن خارج شود. 

اگر نیم خواهید آن ها را تک به تک شویید یک لگن را از آب گرم پر کرده و کمی ریکا داخل آن بریزید و هم بزنید تا کف کند بعد اسباب بازی های را درون آن قرار دهید، می توانید با یک مسواک یا اسکاچ نرم بر روی اسباب بازی ها بکشید و بعد به خوبی آبکشی کنید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که اسباب بازی ها به طور کامل ضد عفونی شده اند می توانید کمی الکل روی آن اسپری کنید (به لطف کرونا شاید شیشه های الکل همچنان در کیف و خانه ی شما باشد)  البته مساله ای که بسیار بسیار مهم است این است که بعد از استفاده از الکل حتما وسیله مورد نظر را به دقت آبکشی کنید چون همانطور که می توانید حدس بزنید احتمالا اولین واکنش کودک شما بعد از گرفتن اسباب بازی بردن آن به سمت دهانش است و باید به خوبی توجه کنید که الکل به صورت کامل از روی آن پاک شود.


اسباب بازی های سیلیکونی

اسباب بازی های سیلیکونی را می توانید در ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا به روش های بالا در لگن آب یا با دستمال نانو صد عفونی کرده و سپس آبکشی کنید. اگر ماشین ظرفشویی ندارید می توانید آن را در یک قابلمه بجوشانید.

شستن اسباب بازی در ماشین ظرفشویی


اسباب بازی های چوبی

برخی اسباب بای های چوبی دارای یک لایه ی محافظ روی خود هستند و به همین دلیل شما می توانید با کمی ریکا آن ها را تمیز کنید اما برخی دیگر دارای منافذ باز هستند و آب داخل آن ها نفوذ می کتد برای تمیز کردن این وسیله ها می توانید از یک دستمال آغشته به سرکه سفید استفاده کنید سرکه یک ماده ی ضد عفونی کتتده است و مضرات الکل را نیز ندارد بنابراین می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید، بوی سرکه نیز ماندگار نیست و پس از چند دقیقه از بین می رود.

حتما توجه داشته باشید که وسایل چوبی خیس نمانند و به سرعت آن ها را خشک کتید می توانید اسباب بازی ها را در مقابل افتاب قرار دهیذ تا هم خشک شوند و هم به نوعی مجددا به وسیله آفتاب  عفونی شوند.

اسباب بازی چوبی


اسباب بازی های فلزی و آهنی

اسباب بازی های فلزی و آهنی مثل ماشین های فلزی را می توانید با ریکا یا مایع دستشویی تمیز کنید توجه داشته باشید برای تمیز کردن اسباب بازی های فلزی و اهنی از مواد سفید کننده مانند وایتکس استفاده نکنید زیرا این ماده همانطور که بر روی بسته بندی آن نوشته شده است نباید با فلزات ترکیب شود و علاوه بر متصاعد کردن گازهای سمی می تواند به بدنه ی اسباب بازی نیز آسیب وارد کند.

شما می توانید از سرکه ی سفید یا جوش شیرین نیز استفاده کنید.

این اسباب بازی ها را زود خشک کنید تا خیس ماندن آن ها باعث به وجود آمدن آثار زنگ زدگی نشود.


شستن ماشین اسباب بازی

برای شستن ماشین اسباب بازی همانطور که گفتیم اگر از جنس پلاستیک باشد می توانید آن را در یک لگن پر از آب و کف بشویید و یا در صورت اطمینان از نوع پلاستیک آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

اهمچنین اگر فلزی و چوبی است می توانید به سادگی طبق روش های بالا عمل کنید و چنانچه دارای قطعات الکترونیکی است (مثل ماشین کنترلی) ادامه ی این مطلب را بخوانید. 


اسباب بازی های دارای قطعات الکترونیکی (شستن عروسک موزیکال و …)

به سخت ترین قسمت ماجرا رسیده ایم! اسباب بازی های دارای قطعات الکترونیکی! دقیقا همان هایی که به شدت مورد علاقه ی بچه ها هستند این اسباب بازی معمولا برای پسرها شامل ماشین های کنترلی و امثلهم است و برای دخترها بیشتر عروسک های موزیکال و … 

اما برای شستن ماشین اسباب بازی یا عروسک موزیکال چه کار کنیم؟

از آنجایی که نباید به این قطعات آب بخورد و اگر خیس شوند احتمال خراب شدن و از کار افتادن آن ها بالاست بهتر است آن ها را با یک دستمال آغشته به مواد شوینده یا دستمال آغشته به سرکه تمیز کنید و سپس با یک دستمال آغشته به آب آن بر روی آن بکشید تا اثر مواد شوینده از بین برود و مجددا آن را خشک کنید.

مراقب باشید که قسمت های نزدیک باتری را زود خشک کنید تا باعث ایجاد رطوبت نشود و به قطعات آسیب نزند.

طرز شستن اسباب بازی کودکان معمولا از یک لگو پیروی می کنید: اگر می توانید آن را داخل ماشین بیندازید اگر نه با استفاده از لگن آب و گرم و ریکا، سرکه، الکل یا دستمال ضد عفونی آن را تمیز کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *