انگیزه برای تمیزی خانه! نکته های خانه داری و کلیدی

نظافت منزل از جمله ی مواردی است که اعضای خانواده و خصوصا خانم های خانه دار بیش از هر مساله ی دیگری به آن اهمیت می دهند اما گاهی اوقات انگیزه برای تمیزی خانه برای برخی خانم ها وجود ندارد. البته منظورمان این نیست که آن ها از کثیفی خوششان می آید یا برایشان اهمیتی ندارد سینک ظرفشویی پر از ظرف و آشغال باشد بلکه تنها در برهه ای از زمان ممکن است این انگیزه کم رنگ تر شود.

اما ابتدا بیایید نگاهی به علت های نداشتن انگیزه برای نظافت خانه بیندازیم و بعد به سراغ راه حل ها برویم.


علت های کم بودن انگیزه برای تمیزی خانه

افسردگی

یکی از این علت ها می تواند افسردگی باشد، در برخی مواقع حتی خود فرد نیز اطلاع ندارد که دچار افسردگی است، این بیماری نیز مانند بیماری های جسمی ممکن است پنهان باشد و تنها گاهی اوقات علائمی را ببینیم که معمولا هم آن ها را جدی نگیریم. معمولا برای برای افرادی که دچار افسردگی هستند انگیزه ی کافی برای انجام امور وجود ندارد و یکی از این امور تمیزی خانه است.


خستگی

خستگی خود می تواند علت های مختلفی داشته باشد از انجام کار بیرون تا نداشتن خواب کافی، مشکلات جسمانی نظیر مشکلات تیروئید، کم خونی… همگی می تواند منجر به این شود که شما بیش از اندازه احساس خستگی کنید.


تنبلی

مرد و زن ندارد بعضی از افراد تنبل تر از دیگران هستند و این مساله ممکن است ریشه در تربیت افراد یا حتی الگو از سایر نزدیکان داشته باشد. معمولا این افراد زمانی که مجرد نیز هستند و شاید تنها وظیفه ی مرتب کردن اتاق خودشان را به عهده دارند نیز از زیر آن در می روند.


تعارضات خانوادگی

طبیعی است که همه ی ما زمانی که آرامش فکری و روانی بیشتری داریم راحت می توانیم به نظافت و امور معمول روزانه بپردازیم و این انگیزه را برای خودمان ایجاد کنیم شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از یک بحث خانوادگی ذهنتان به قدری درگیر موضوع می شود که نه تنها انگیزه ی خود را برای انجام امور از دست می دهید بلکه گاها فکر می کنید نیاز به استراحت بیشتری دارید.

البته جالب است بدانید که برخی افراد کاملا برعکس هستند و به عنوان یک مکانیزم دفاعی بعد از مشاجرات ترجیح می دهند کارهایشان را با سرعت بیشتری انجام دهند تا سرشان گرم شود و کم تر مجال فکر کردن داشته باشند.


اکنون با همه ی این ها بیایید ببینیم چگونه می توانیم برای خودمان یک انگیزه برای تمیزی خانه درست کنیم؟

در حالت عادی و فارغ از مشکلات جسمی رو روحی که بالاتر گفتیم همه ی ما خانم ها سعی می کنیم حداقل هفته ای یکبار کل خانه را گردگیری و جاروبرقی بکشیم. از آن جایی که همه ی افراد و خصوصا خانم های خانه دار هر روز کم یا زیاد به رسیدگی به خانه مشغول هستند شاید اینطور به نظر برسد که کار ساده ایست. در اینجا قصد داریم تا نکات کلیدی و مهم برای نظافت و ایجاد انگیزه را مرور کنیم.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که تصور می کنند رسیدگی به امور منزل کار ساده ای است باید بگوییم سخت در اشتباهید و احتمالا تا به حال چنین مسئولیتی را بر عهده نداشته اید که چنین نظری دارید! یک خانم خانه دار به بیشترین چیزی که نیاز دارد “وقت” است و احتمالا هر روز صبح به خودش وعده می دهد که امروز کار زیادی برای انجام دادن ندارد اما بعید نیست در همان روز تعداد بیشماری کار از زمین و آسمان به سمتش سرازیر شود!

در هر صورت هدف از این مقدمه آن بود که بگوییم خانه داری نیز مانند تمام کارها رمز و رازهایی دارد که باید آن ها را بدانید.


انگیزه برای تمیزی خانه! به موارد زیر فکر کنید

قلب خانه ی خود را پیدا کنید!

تمیز کردن اساسا کار لذت بخشی نیست، هر چند که نتیجه ی آن لذت بخش است اما بعید می دانم کسی را پیدا کنیم که بگوید از تمیز کردن و سابیدن سرامیک ها به اندازه ی نشستن جلوی تلویزیون و نشیدن آب پرتقال لذت می برد! اما در هر صورت این کاری است که باید انجام دهید و نمی توانید از زیر آن در بروید اما شما بیشتر روی تمیزی کدام قسمت از خانه حساس هستید؟

حقیقت این است که هر کدام از ما روی یک قسمت از خانه حساسیت بیشتری داریم، برخی روی تمیزی آشپزخانه برخی سرویس بهداشتی یا اتاق خواب و … به طور مثال اگر روی تمیزی آشپزخانه بیش از سایر قسمت ها حساس هستید احتمالا تا زمانی که آشپزخانه مرتب نشود تمرکز نخواهید داشت هر چند که مابقی قسمت های خانه تمیز و مرتب باشد! بنابراین به شما توصیه می کنیم در ابتدای کار همان قسمتی که بیشتر روی تمیزی آن وسواس دارید را برای نظافت انتخاب کنید تا بخش زیادی از ذهنتان آزاد شود. البته که احتمالا این قسمت به دلیل حساسیت شما زمان بیشتری نیز برای نظافت نیاز دارد.

البته از دید روانشناسی نیز شما با انجام این کار به ذهن خودتان پاداش می دهید به این ترتیب که با نظافت کامل یکی از قسمت ها خیالتان از بابت مهم ترین قسمت راحت می شود و به این ترتیب انرژی بیشتری برای نظافت مابقی قسمت ها خواهید داشت. بنابراین قلب خانه ی خود را پیدا کنید و با این کار انگیزه خود برای تمیزی را بالا ببرید.

تکنیک های نظافت منزل


تکنیک همزمانی را فراموش نکنید

یکی از علت هایی که احتمالا فکر می کنید مادرتان سریع تر از شما به کارهای منزل رسیدگی می کند این است که او زمان را هدر نمی دهد. در واقع مادرها آنقدر به این موضوع که زمان کم است واقف هستند که زمانی که عزم تمیز کردن خانه را می کتتد حتی ی دقیقه را نیز هدر نمی دهند. اما این هدر ندادن وقت دقیقا به چه معناست؟

شما می توانید بسیاری از کارها را به صورت همزمان با یکدیگر انجام دهید به طور مثال برای تمیز کردن سرویس بهداشتی دستور العمل بسیاری از شوینده ها به این صورت است که باید به اندازه ده دقیقه یا یک ربع (بسته به نوع دستور العمل) اجازه دهید تا بر سطح دستشویی بماند و سپس آبکشی کنید، شما می توانید به سادگی از این یک ربع نیز استفاده کنید و مابقی کارهایتان را پیش ببرید.

اگر دقت کنید خواهید دید که بسیاری دیگر از کارهای خانه را می توانید با استفاده از همین تکنیک هم زمانی انجام دهید. این یکی از نکات کلیدی و مهم در نظافت منزل است شاید باورش سخت باشد اما این تکنیک به دلیل سرعت بخشیدن به کارها باعث می شود با انجام آن بسیار راضی تر از زمانی باشید که کارها را آنقدر آرام انجام می دهید که خودتان هم خسته می شوید! سرعت بخشیدن به انجام کارها حس خوبی در شما ایجاد می کند و یک انگیزه عالی برای تمیزی خانه است.

تکنیک همزمانی نظافت منزل


مرتب کردن تخت خواب

شاید تعجب کنید اما یکی از روش هایی که می توانید انگیزه خودتان برای انجام کارهای خانه را بیشتر کنید مرتب کردن تختخوابتان در اول صبح است! اگر آن را امتحان نکرده اید حتما امتحان کنید. این کار به شما انگیزه و انرژی فوق العاده ای می دهد و ذهن شما را ترغیب می کند تا آمادگی بیشتری برای انجام مابقی امور داشته باشد. یک تکنیک ساده اما به شدت فوق العاده که حتما باید امتحان کنید.

مرتب کردن تخت


و اما یک نکته ی مهم:

یکی از نکته های مهم در خانه داری و نظافت منزل که به آن توجه نمی کنید!

آیا به صرف اینکه اثاثیه خانه را مرتب می کنیم، جارو می کشیم و گردگیری می کنیم می توانیم بگوییم که منزل ما و لوازم آن عاری از هر گونه آلودگی است؟ مسلما خیر! تمیزی و نظافت منزل چیزی فراتر از تمیزی ظاهری آن است که ممکن است کمتر به آن توجه کنید بنابراین:

نظافت منزل را جدی بگیرید

شاید تصور کنید تا به حال به همین شیوه زندگی کرده اید و دچار هیچ مشکلی نیز نشده اید، البته این موضوع از آن جایی که بدن ما به بسیاری از باکتری ها و آلودگی ها مقاوم است می تواند درست باشد اما به طور مثال نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روی ۸۹ درصد از دستمال‌های آشپزخانه باکتری‌هایی مشاهده می‌شود که به ‌آسانی منجر به ابتلا به بیماری‌های روده و معده خواهند شد.

در واقع ممکن است سرمنشا برخی از مشکلاتی که شما دچار آن می شوید ناشی از آلودگی هایی باشد که در منزل شما وجود دارد، این آلودگی از چشم پنهان هستند اما این به معنی وجود نداشتن آن ها نیست.

همچنین اگر فرزند کوچکی دارید که مدام اشیا را بدون توجه به تمیزی آن ها در دهانش فرو می برد تمیز نگه داشتن منزل بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

اما چاره ی کار چیست؟ شاید فکر کنید که دائما از مواد شیمیایی، سفید کننده ها، الکل و … استفاده کنید، در این صورت شاید محیط منزل خود را ضدعفونی کرده باشید اما استفاده از این مواد به صورت مکرر می تواند برای سلامتی و خصوصا ریه ها بسیار خطرناک باشد. اما ترفند شما برای نظافت منزل چیست؟

دستمال های نظافت نانو چاره ی کار شما

چاره ی کار شما بسیار ساده تر از آن است که تصورش را بکنید! محصولات نانو چند سالی است که به کمک ما آمده اند تا زندگی سالم تر و بهتری را تجربه کنیم. استفاده از دستمال ضد عفونی نانو به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید آلودگی ها و میکروب را از سطوح پاک کنید. استفاده از دستمال چند منظوره یک ایده ی مناسب برای نظافت منزل شماست.

این دستمال ها قابلیت چندین بار شستشو را داشته و می تواند سطح مورد نظر را تا 99% ضد عفونی کند. شما می توانید به سادگی از این دستمال ها در خانه استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب کاربرد نانو در زندگی روزمره چیست را نیز مطالعه کنید.

شما از چه روش هایی برای ایجاد انگیزه در خودتان استفاده می کنید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *