صادرات محصولات نانو در ایران چگونه است؟

صادرات محصولات نانو در ایران چگونه است؟ در سال های اخیر و با توجه به روند رو به رشد تولید محصولات نانو در کشور شاهد صادرات این محصولات به کشورهای دیگر جهان نیز بوده ایم که این خود یک موفقیت بزرگ در زمینه ی نانو محسوب می شود.

بیش از 62 میلیارد دلار از محصولات نانو در ایران به 45 کشور جهان و 5 قاره صادر شده است که کشورهایی از جمله انگلیس و فرانسه نیز جزو آن بوده اند.


مطلب زیر به نقل از ایرنا است:

ایران پیشتاز در حوزه تولید علم نانو

دبیرستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر حرکت رو به جلوی کشور در مسیر تولید علم نانو بیان کرد: در حوزه تولید علم نانو، محققان ایرانی با انتشار بیش از ۱۲ هزار مقاله در مجلات معتبر نمایه‌شده در ISI  در سال ۲۰۲۰، رتبه چهارم جمهوری اسلامی ایران در دانش نانو را در دنیا تثبیت کردند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی، کشور با انتشار ۱۰ مقاله دارای رتبه ۵۷ بود.

وی درباره ایجاد زمینه‌های لازم برای آموزش و ترویج این فناوری در میان دانش‌ آموزان عنوان کرد: با هدف‌ شناسایی و پرورش استعدادها، تاکنون بالغ بر  یک میلیون و دویست هزار دانش‌آموز در قالب برنامه‌های متنوع آموزشی از جمله کارگاه، جشنواره، مسابقه و المپیاد، با مبانی و کاربردهای فناوری ‌نانو آشنا شده‌اند. همچنین در سال ۹۹ یازدهمین آزمون المپیاد دانش آموزی نانو برگزار شد.

سرکار، با بیان این‌که در هر استان حداقل یک آزمایشگاه دانش‌آموزی آموزش فناوری‌نانو با تجهیزات تخصصی ایران‌ساخت راه‌اندازی شده است، گفت: در این برنامه‌ها تلاش می‌شود افراد مستعد و برگزیدگان این مسابقات و المپیادها، در قالب کانون برگزیدگان باشگاه نانو ساماندهی شده تا به نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فناوری‌نانو مشغول شوند.

فناوری نانو بیش از یک دهه است که جزو حوزه‌های پیشتاز کشورمان در رقابت‌های تنگاتنگ فناورانه جهانی به شمار می‌رود. در این مسیر پر فراز و نشیب، ایجاد زیست‌بومی برای حمایت از ایده‌های نوآورانه، فناوری‌ها و محصولات این حوزه، نقشی اثربخش در پیشرفت کشور و قرار گرفتن در مسیر توسعه و پیشرفت ایفا کرد.


صادرات محصولات نانو در ایران روی چه محصولاتی تمرکز دارد؟

شوینده های گیاهی نانو

این محصولات که کاملا گیاهی بوده و فاقد الکل می باشند برای سطوح مختلف از جمله سینک، چرم، عینک و … قابل استفاده است. از کاربردهای دیگر این شوینده قابلیت استفاده در سکوهای نفتی به جهت حفظ محیط زیست است.

این محصول به کشورهایی چون سوئد، لبنان و …  صادر شده است.


منسوجات نانو

منسوجات نانو از جمله جوراب، دستکش، زیرپوش و … که در سال های اخیر جای خود را در بین مردم باز کرده اند به کشورهایی از جمله عراق، پاکستان و افغانستان صادر شده است.

به نظر می رسد در سال های آینده صادرات منسوجات نانو با روند رو به رشدی مواجه باشد.


حوله ی نانو

از مزایای حوله های نانو که به خصوص برای استفاده در هتل ها و بیمارستان ها بسیار مناسب و کاربردی هستند این است که بو نمی گیرند، هرچند که قیمت این حوله ها از حوله های معمولی بیشتر است اما با دوام تر بوده و نیاز به شست و شوی کمتری دارند.

این حوله ها توسط یکی از شرکت های تولید کننده به آذربایجان و عراق صادر شده است.

مطلب پیشنهادی: کاربرد نانو در صنعت


رادیاتور

ای رادیاتورها که پوشش آن ها ضخامت کمتری نسبت به دیگر رادیاتورها دارند می توانند حرارت را به خوبی انتقال داده و از کارایی بالایی برخوردارند. این رادیاتورها در کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و آذربایجان توانسته اند بازار مناسبی را به خود اختصاص دهند.

به طور کلی با توجه به سرعتی که دانشمندان ایرانی در زمینه ی تولید علم و محصولات نانو دارند به نظر می رسد در صورت توجه کافی به این مقوله چشم انداز خوبی در انتظار صادرات محصولات نانو در ایران است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *