با اختراعات و مثال هایی از فناوری نانو آشنا شوید

در مطالب قبلی به طور مفصل در رابطه با اینکه نانو چیست به زبان ساده توضیح دادیم به طور مختصر نانو تکنولوژی دانشی است که در آن خاصیت مواد به واسطه ی کوچک شدن ابعاد آن ها تا اندازه ی 1 تا 100 نانومتر تغییر کرده و رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند. این تکنولوژی طیف وسیعی از علوم را در بر گرفته و اختراعاتی که در این زمینه انجام می شود روز به روز در حال پیشرفت و افزایش است.

جالب است بدانید که رتبه ی اول اختراعات نانویی در دست کشور آمریکا و پس از آن کره جنوبی، چین و ژاپن است. اما کدام اختراعات در زمینه ی نانو تکنولوژی به کمک بشر آمده اند؟


9 نمونه از اختراعات نانو و مثال هایی از این فناوری

نانو پوشش ها

در این روش بدون اینکه در ساختار ماده تغییر و تحولی ایجاد شود یک پوشش اضافه از جنس نانو در بر روی وسیله ی مد نظر اضافه می شود، به طور مثال این پوشش ها در زمینه ی پزشکی و اضافه کردن خاصیت آنتی باکتریال به محصولات کاربرد دارند.

نانو پوشش ها


واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی دیگر از اختراعات نانو است و در واقع یک فناوری است که در سال های اخیر به عنوان سرگرمی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، در این تکنولوژی یک عینک مخصوص بر روی چشمان شخص قرار داده می شود، پس از قرار دادن عینک یک دنیای سه بعدی شبیه سازی شده پیش روی شماست که می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

اما نانو در این زمینه نیز پر کار بوده است! یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه ی نانو به جای عینک های بزرگ و مخصوص واقعیت مجازی لنزهایی را اختراع کرده است که به جای هدست های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند و کاربر را وارد دنیای سه بعدی کنند.

واقعیت مجازی


آفت کش و کود کشاورزی

یکی از جالب تربن کاربردهای نانو استفاده از آن در عرصه ی کشاورزی به عنوان آفت کش و کود است، البته این اختراع همچنان جای تحقیق و مطالعه دارد.

علت این مساله آن است که برخی استفاده از این کودها را مضر و حتی باعث مرگ و میر می دانند و این در حالی است که عده ای دیگر این گفته ها را تکذیب می کنند.

مطلب پیشنهادی: کاربرد نانو در صنعت


محصولات بهداشتی نانو

محققان موفق به تولید محصولاتی از نانو شده اند که می تواند آلودگی ها را از بین ببرد به طور مثال نانو ذرات نقره که از آن می توان در خمیر دندان و … استفاده کرد می توانند با باکتری ها مقابله کنند.

اختراع پرکاربرد دیگر دستمال ضد عفونی نانو می باشد که برای اولین بار در جهان توسط یک تیم ایرانی تولید شده است که حتی قادر است ویروس کرونا را نیز از بین ببرد. این دستمال ها تا 99% می توانند میکروب ها و عوامل بیماری زا را نابود کنند.

دستمال نانو نظافت انتی باکتریال


ربات های جراحی

تاثیر تکنولوژی نانو در عرصه ی پزشکی بر کسی پوشیده است یکی از اختراعاتی که در آینده می تواند بسیار فراگیر شود ربات های نانو برای جراحی چشم است که با اندازه ی کوچک خود به ابعاد 285 میکرون می تواند دزهای دارو را به جشم تزریق کند.

ربات های جراحی یکی از مهم ترین اختراعات نانو به شمار می روند.


حسگرهای نانو

این حسگرها که برای تشخیص حمله قلبی کاربرد دارند توسط دانشگاه صنعتی کالیفرنیا طراحی شده اند که می تواند به تشخیص زودهنگام حمله قلبی و نجات بیماران کمک کند.


واکسن های کرونا

در طی فراگیر شدن ویروس کرونا محققان در سراسر جهان تلاش بسیاری کردند تا بتوانند واکسن مقابله با این ویروس را پیدا کنند در این بین نانو نیز به کمک دانشمندان آمد تا این امر به وسیله ی این تکنولوژی محقق شود که شامل واکسن های استنشاقی نیز بود.

واکسن کویید


نانو ذرات نقره

نانو ذرات نقره که برای مقابله با باکتری ها کاربرد دارد طیف کاربردی گسترده ای از خمیر دندان تا صنایع نساجی را در بر می گیرد. این نانو ذرات توسط محققان موسسه تحقیقاتی “ویلسون” در واشنگتن ساخته شده است.


تراشه فوق منعطف نانو

محققان در “موسسه فناوری زوریخ” (ETH Zürich) موفق به توسعه یک تراشه الکترونیکی نانویی شدند که می‌تواند با انعطاف مثال‌زدنی به دور یک تارمو بپیچد.

این نانوتراشه می‌تواند در فناوری‌های پوشیدنی و ابزارهای کاربردی در عرصه پزشکی به کار گرفته شود.

اختراعات نانو به موارد گفته شده خلاصه نمی شود و طیف وسیعی از کاربردها چه در زندگی عادی و چه در علم و تکنولوژی را پوشش می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *