فناوری نانو با به کارگیری خواص جدیدی از مواد در ابعاد 1 تا 100 نانومتر مجموعه ای از دانش ها و رشته ها را پوشش می دهد و به سرعت نیز در حال گسترش است.

به عبارتی تکنولوژی نانو یک دانش میان رشته ایست که از رشته های دامپزشکی و داروسازی تا فیزیک و مکانیک را پوشش می دهد. این فناوری خود به تنهایی یک علم محسوب نمی شود بلکه با استفاده از آن می توان علوم دیگر را به شیوه ای کاربردی تر استفاده کرد.

یکی از زمینه هایی که تکنولوژی نانو در آن بیشترین کاربرد را تاکنون داشته است نساجی و بهداشت می باشد، استفاده از نانو در تولید پارچه هایی با قابلیت هایی نظیر آبگریز بودن، آنتی باکتریالی، ضد حریق و … همگی با استفاده از فناوری نانو ممکن شده است.

در زمینه ی بهداشت نیز اسپری ها و دستمال نانو نمونه ی خوبی از این محصولات هستند.

نانو تکنولوژی در مهندسی برق

یکی دیگر از کاربردهای نانو در مهندسی استفاده از آن در مهندسی برق است، نانو الکترونیک در واقع از تاثیر فناوری نانو در صنعت برق و الکترونیک ایجاد شده است.

بکارگیری نانو در مهندسی برق به زمانی بر می گردد که کوچک کردن ترانزیستورها دغدغه مهندسین شد، چیزی در حدود 50 سال قبل.

یکی از مهم ترین کاربرهای نانو در مهندسی تولید وسایل الکتریکی در ابعاد کوچک تر، سریع تر و کم مصرف تر است با استفاده از این تکنولوژی می توان ظرفیت ذخیره سازی دیتا را تا 1000 برابر افزایش داد و در اندازه های کوچک تولید کرد.

از دیگر موارد استفاده ی نانو در مهندسی تولید ابر خازن ها، نانو تیوب های کربنی در نانو الکترونیک، نمایشگرهای گسیل میدانی، نانو حسگرها، نانو ترانزیستورها،محاسبه گرها، حافظه ی نانو لوله ای، 60C و … است.

به طور کلی استفاده از فناوری نانو در علوم مختلف نویدبخش پیشرفت های موثر و مفید از جمله صرفه جویی اقتصادی، انرژی، زمان، افزایش کیفیت محصول و زندگی

راحت تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *