تمیز کردن سرویس بهداشتی با جوش شیرین و مواد طبیعی

تمیز کردن سرویس بهداشتی از آن دست کارهایی است که علاوه بر زمان بر بودن چندان خوشایند نیست. البته کسی را سراغ نخواهید داشت که از تمیزی بدش بیاید بنابراین یاد گرفتن روش های مختلف نظافت خصوصا نظافت سرویس بهداشتی می تواند شما را از وقت و زمانی که می گذارید راضی نگه دارد.

برای تميز كردن سرويس بهداشتي معمولا از دو روش استفاده می شود:

  • استفاده از مواد طبیعی با خاصیت پاک کنندگی
  • استفاده از سفیدکننده ها و مواد شیمیایی

هرچند طبیعی است که مواد شیمیایی با فرمولاسیون ویژه ی خود علاوه بر اینکه در نهایت تمیزی فوق العاده ای به ارمغان می آورند در مدت زمان کمتری نتیجه ی مطلوب حاصل می شود اما عوارض استفاده از مواد شیمیایی در دراز مدت می تواند برای شما آسیب زننده باشد.

پیشنهاد ما استفاده از مواد طبیعی و خصوصا تمیز کردن سرویس بهداشتی با جوش شیرین است. در ادامه با مواد طبیعی که خاصیت تمیز کنندگی دارند آشنا خواهید شد.

تمیز کننده های طبیعی برای نظافت سرویس بهداشتی کدام ها هستند؟

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ی همیشه در دسترس است که در همه ی آشپزخانه ها پیدا می شود شما می توانید با استفاده از آب و جوش شیرین سرویس بهداشتی و حمام را به خوبی تمیز کنید. برای این کار به جوش شیرین تا حدی آب اضافه کنید که ترکیبی خمیر مانند بسازید سپس با استفاده از این خمیر دوغاب ها و فواصل بین کاشی ها را تمیز کنید.

تقریبا یک دقیقه زمان بدهید تا خمیر به دست آمده در محل مورد نظر بماند و سپس آبکشی نمایید.

اگر تجربه ی تمیز کردن سرویس بهداشتی با جوش شیرین را دارید می توایند در قسمت کامنت ها تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

لیمو ترش

برای تمیز کردن سرویس شیرآلات یکی از گزینه ها استفاده از لیمو است، شیر آلات را کمی مرطوب کنید کمی نمک روی آن بریزید، یک لیمو را از وسط نصف کنید و به وسیله ی نیمه ی آن بر روی شیرآلات بکشید در حین انجام این کار لیمو را کمی فشار دهید.

به جای استفاده از لیمو از جوش شیرین نیز می توانید استفاده کنید.

سرکه

سرکه نیز مانند لیمو خاصیت پاک کنندگی دارد و چه بسا از آن قوی تر باشد برای تمیز کردن شیرآلات با استفاده از سرکه آن در یک بطری اسپری دار بریزید و بر روی محل مورد نظر اسپری کنید سپس با استفاده از یک دستمال یا مسواک قسمت های رسوب گرفته را تمیز کنید.

نوشابه

هرچند که نوشابه یک ماده ی طبیعی نیست اما به هر حال استفاده از آن برای تمیز کردن به اندازه ی محصولات سفید کننده مضر نیست، مقدار مناسب از نوشابه را کف سرویس بهداشتی ریخته و بعد با استفاده از فرچه تمیز کرده آبکشی نمایید.

فراموش نکنید که سرویس بهداشتی و حمام به دلیل داشتن رطوبت محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری ها، میکروب ها و قارچ ها هستند بنابراین تنها به تمیزی ظاهری آن اکتفا نکنید، خصوصا در شرایط به وجود آمده و همه گیری ویروس کرونا ضدعفونی کردن مداوم شیرهای آب که ممکن است در تماس با فرد بیمار باشد بسیار پراهمیت است.

اما آیا برای اطمینان از ضدعفونی بودن شیرآلات و … بایستی به طور مداوم از سفید کننده ها استفاده کنید؟ قطعا این روش شاید یکی از گزینه های موجود باشد اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن بهتر است از این روش استفاده نکنید.

مطلب پیشنهادی: شوینده ها و عوارض مخرب آن بر محیط زیست

چاره ی کار چیست؟

محصولات نانو در طی سال های اخیر بسیار بیشتر از قبل به زندگی ما ورود پیدا کرده اند، از تمیز کننده های گاز و اسپری های مختلف نانو تا دستمال آنتی باکتریال مخصوص سرویس های بهداشتی، شما با استفاده از دستمال های نانو می توانید به سادگی و بدون استفاده از ذره ای مواد شیمیایی به تمیز کردن اشیا و سطوح بپردازید، کافیست تنها با چند قطره آب نانو ذرات قفل شده در الیاف دستمال را فعال کنید و بر روی سطح مورد نظر بکشید.

این دستمال ها با خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی می توانند بیشتر از 99% عوامل بیماری زا و آلودگی را از بین ببرند.

استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن 

پیشنهاد می کنیم تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام را به صورت هفتگی با استفاده از مواد طبیعی و هر چند ماه یکبار با استفاده از مواد شیمیایی انجام دهید.

استفاده ی مداوم از مواد شیمیایی علاوه بر اینکه می تواند به ریه ها و دستگاه تنفس شما آسیب وارد کند در صورت استفاده ی مکرر باعث از بین رفتن جلای سطوح و از بین رفتن دوغاب بین آن می شود.

هشدار: مواد شیمیایی مانند سفیدکننده ها را هرگز با یکدیگر ترکیب نکنید زیرا برخی از آن ها در صورت ترکیب گازی سمی از خود متصاعد می کنند که به شدت برای تنفس شما خطرناک است.

جمع بندی

همانطور که گفتیم پیشنهاد ما استفاده از جوش شیرین، لیمو یا سرکه و نوشابه است. این مواد طبیعی علاوه بر خاصیت تمیز کنندگی باعث می شوند تا در حین تمیز کردن به لحاظ تنفسی اذیت نشوید و در دراز مدت اثرات بدی بر روی سلامتی شما نخواهند داشت.

این مواد طبیعی علاوه بر در دسترس بودن مقرون به صرفه نیز می باشند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *