سلامت پرسنل در محیط کار یکی از فاکتورهایی است که کارفرما باید نسبت به آن تدابیر مطمئنی اتخاذ کند، این آسیب ها می تواند جسمی و یا روانی بوده و هر کدام به نوعی سلامتی و آرامش فرد و در نتیجه تاثیرگذاری شخص در محیط کار را تحت تاثیر قرار می دهند.

البته اتخاذ روش های مناسب جهت جلوگیری از به وجود آمدن این دست مشکلات در بین مشاغل مختلف می تواند متفاوت باشد به طور مثال کارگران معمولا بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض اختلالات سلامتی ناشی از کار قرار دارند.

اما چرا باید از به وجود آمدن بیماری های ناشی از کار جلوگیری کرد؟

  • آسیب پذیری فرد و کاهش توانایی جسمی و روحی
  • پایین آمدن راندمان و بهره وری
  • کاهش غیبت های ناشی از بیماری و آسیب
  • پیشگیری از حوادث به دلیل کاهش تمرکز و افت جسمانی ناشی از بیماری
  • به وجود آمدن نارضایتی از شرایط محیطی

عوامل آسیب زا در محیط کار می تواند به شرح زیر باشد

  • عوامل مخاطره آمیز بیولوژیک خصوصا برای بخش های درمانی از جمله بیماری های ناشی از ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و …
  • شرایط نامناسب محیطی مانند نور کم یا زیاد، صدا، دمای محیط و …
  • شرایط نامناسب ارگونومیک شامل صندلی غیر استاندارد، وضعیت نامناسب قرار گرفتن بدن، ایستادن و نشستن های طولانی مدت و …
  • آسیب های روانی ناشی از استرس شغلی، حجم کاری زیاد، درگیری با کارفرما، همکاران، ارباب رجوع و …

راه های جلوگیری از بروز آسیب ها و بیماری ناشی از کار کدام است؟

  • شناخت عوامل بیماری زا و به کارگیری راه کارهای مطمئن جهت کنترل آن
  • به کارگیری اصول ارگونومی
  • استخدام اشخاص متناسب با کار تعیین شده به گونه ای که شخص تحمل فشار کاری را داشته باشد
  • در برخی مشاغل به طور مثال برای کارگرها بررسی معاینات دوره ای ضرورت دارد
  • ایمنی وسایل، ابزارآلات و ماشین ها

بررسی راه کارهای پیشگیری از بروز آسیب های ناشی از محیط کار

کارشناسان بهداشت حرفه ای می توانند در رابطه با عواملی مانند بهداشت محیط کار، شرایط نامناسب محیطی مانند نور، صدا و … ساعات کار و استراحت به خوبی اظهار نظر کنند.

جهت جلوگیری از به وجود آمدن آلودگی های فیزیکی، باکتریایی و … استفاده از مواد ضد عفونی کننده، دستمال چند منظوره نانو، الکل و … توصیه می شود.

معاینات شامل معاینات قبل از استخدام، جهت تشخیص زودتر بیماری ها یا حتی بیماری های مسری و به طور کلی آگاهی از توانایی شخص باید انجام شود.

معاینات دوره ای به طور مثال هر 6 یا 1 سال یکبار خصوصا برای کارگران توصیه می شود.

معاینات اختصاصی به طور مثال انجام معاینات پس از یک دوره بیماری یا بروز حادثه می تواند انجام گیرد.

ایمنی لوازم و ابزارآلات مورد استفاده ی افراد نیز اهمیت بسیار فراوانی داشته و باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار گیرد.

از آن جایی که بسیاری از آسیب های ناشی از محیط کار قابل پیشگیری هستند لازم است تا مدیران و کارفرمایان با آگاهی از این موارد نسبت به سلامت نیروی کار که قطعا بر کیفیت کار خروجی نیز تاثیر گذار است حساسیت بیشتری داشته باشند.

توجه به اصول ارگونومی همانطور که ذکر شد بسیار ضرورت دارد.

اما ارگونومی چیست؟

ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی علمی است که در آن ابزارها، محیط کار و مشاغل متناسب با توانایی های جسمی، فیزیکی، فکری و محدودیت های انسان طراحی می شود.

اهمیت ارگونومی در محیط کار قطعا فراتر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. به کارگیری اصول ارگونومی و آگاهی مدیران و کارفرمایان گام مهمی است در جهت پیشرفت سازمان به لحاظ بازدهی راندمان و توجه به نیروی انسانی متناسب با توانایی های شخصی.

مطلب پیشنهادی: یک گزارش از آلودگی های قارچی حمام در خوابگاه های دانشجویی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *