اگر به گرد و غبار حساسیت دارید بخوانید

گرد و غبار تجمعی از ذرات کوچک است که شامل تکه‌های بسیار ریز از الیاف پارچه، کاغذ، مو، پوست حیوانات خانگی، سلول‌های مرده پوست، کثیفی و … است. گرد و غبار بیش از حد می تواند منجر به آلرژی و مشکلاتی از این دست شود، اگر شما به گرد و خاک حساسیت دارید بنابراین بهتر است آن را تحت کنترل داشته باشید. خوشبختانه، چندین گام ساده وجود دارد که می توانید برای کاهش میزان گرد و غبار موجود در خانه از آن ها استفاده کنید.

روش هایی برای افرادی که به گرد و غبار حساسیت دارند

دستگاه تصفیه هوا

یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید این دستگاه ها با به دام انداختن ذرات گرد و غبار هوا را تمیز می کنند و برای خانه هایی که به دلیل شرایط محیطی گرد و غبار زیادی دارند یا افرادی که آلرژی دارند مناسب هستند.

جاروبرقی

دو بار در هفته جاروبرقی بکشید. استفاده از جاروبرقی مجهز به فیلتر HEPA (هوای ذرات با راندمان بالا) به شما اطمینان می دهد که گرد و غبار تا حد قابل قبولی از سطوح جمع آوری شده است. تمامی فرش‌ها مخصوصا قسمت های پر رفت و آمد را جاروبرقی بکشید.
توجه داشته باشید که حتما فیلتر جاروبرقی خود را مرتباً تعویض کنید.
مطمئن شوید که جاروبرقی شما به خوبی کار می کند زیرا در صورت خرابی می تواند گرد و غبار را پراکنده کند.

تی دستی

هر چند روز یکبار کف زمین و سرامیک ها را تی بکشید و توجه داشته باشید سری تی حتما تمیز باشد. تی کشیدن یک راه عالی برای تمیز کردن گرد و غباری است که ممکن است توسط جارو برقی جمع نشده باشد.

دستمال های نانو

همه پارچه های گردگیری یکسان ساخته نمی شوند. اگر گرد و غبار در خانه برای شما مشکل ساز شده است زمان آن فرا رسیده که یک دستمال گردگیری نانو تهیه کنید. این دستمال ها به دلیل اینکه نازک اما مقاوم هستند برای تمیز کردن قسمت هایی مانند گوشه و کناره ی میز و قسمت هایی که دسترسی سخت تری دارند بسیار مناسب هستند، علاوه بر این دستمال های نانو قادر به از بین بردن میکروب ها، ویروس ها، قارچ ها و … نیز هستند و طبق تحقیقات 99% آلودگی ها و عوامل بیماری زا را از بین می برند.

استفاده از یک تی شرت یا حوله کهنه برای گردگیری به جای از بین بردن گرد و غبار تنها آلودگی ها را به اطراف جابجا و منتقل می کند.

ملحفه و روبالشتی

ملحفه‌ها، پتوها، روتختی‌ها و بالش‌ها مکان‌هایی هستند که گرد و غبار در آنها تجمع می‌یابد و اغلب باعث می‌شود افراد با گرفتگی بینی ناشی از تنفس هوای غبارآلود در طول شب بیدار شوند.

هر بار که داخل رختخواب می شوید یا از آن بیرون می آیید، ناخودآگاه گرد و غبار را به اطراف پراکنده می کنید. راه حل این است که ملحفه های خود را به خصوص اگر دچار خشکی پوست هستید یا حیوان خانگی تان با شما در رختخواب می خوابند به صورت روتین بشویید.
اگر خانه شما گرد و غبار زیادی دارد، حدود یک بار در هفته ملحفه ها و روبالشی ها را بشویید و در غیر این صورت هر سه یا چهار هفته یک بار.

کوسن ها و مبل ها

کوسن ها و مبل خانه شما یکی دیگر از محل های تجمع گرد غبار است که با هر بار نشستن بر روی آن گرد و غبار را به هوا می فرستید. هر چند وقت یکبار کوسن ها بتکانید یا روی آن ها جارو برقی بکشید

لوازم تزئینی

اگر در خانه وسایل تزئینی زیادی دارید که روی آن ها گرد و غبار می نشیند تمیز کردن آن ها به صورت روتین می تواند برای شما دشوار باشد. چنانچه ریه شما به گرد و خاک حساسیت دارد، بهتر است تعداد این وسایل را کم کرده یا به اتاقی منتقل کنید که کمتر در آن رفت و آمد دارید.

کتاب ها و مجلات

از آن جایی که کتاب ها و مجلات پس از مدتی شروع به پوسیدن و از بین رفتن می کنند بنابراین ممکن است گرد و غبار زیادی تولید کنند. می توانید جهت نگهداری آن ها را داخل کیسه قرار دهید.

فرآیند پوسیده شدن و تولید گرد و غبار در مورد مبلمان پوسیده و لباس ها نیز صدق می کند.

کمدها

هر بار که در کمدها خصوصا کمد لباس ها را باز و بسته می کنید تغییرات هوا در داخل کمد باعث باعث جابجا شدن گرد و غبار می شود اگر کف کمد شما خالی باشد به آسانی می توانید به آسانی آن را جارو برقی بکشید.

در و پنجره ها

بیشتر گرد و غباری که در خانه هستند از بیرون به داخل می آیند شما می توانید برای حل این مشکل از درزگیر برای در و پنجره ها استفاده کنید که علاوه بر عایق گرد و خاک عایق گرما و سرما نیز هست.

مطلب پیشنهادی: کاربردهای نانو در زندگی روزمره چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *