آیا استفاده از توالت فرنگی باعث عفونت میشود؟

بعید نیست که بسیاری از ما در طول روز چندین و چند بار از سرویس های بهداشتی عمومی استفاده کنیم. اگر دانشجو و شاغل هستید یا حتی زمانی که به مراکز خرید می روید احتمال اینکه مجبور شوید از توالت های عمومی استفاده کنید بیشتر است. عموما ما در محل کار و تحصیل خود بدون فکر کردن به اینکه چه میکروب هایی در کمین مان هستند از آن ها استفاده می کنیم اما آیا استفاده از توالت فرنگی باعث عفونت میشود؟

اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید تماس پوست شما با لبه های نشیمن توالت می تواند باعث انتقال میکروب ها باشد شاید کمی تعجب کنید و شنیدن این خبر خوشایند نباشد  که در این بین برخی از افراد برای اجتناب از برخورد با صندلی، با کفش بر روی لبه های آن می روند و از توالت فرنگی مثل سرویس های ایرانی استفاده می کنند! این یعنی لبه های نشیمنگاه سرویس فرنگی می تواند بسیار آلوده باشد و امیدواریم شما آن شخصی نباشید که پس از فردی که با کفش روی توالت فرنگی می رود از آن استفاده می کنید!

اما برگردیم به سوال اصلی مان و پاسخ آن ها، این که صندلی های توالت چقدر کثیف هستند و آیا باید نگران ابتلا به باکتری ها یا میکروب های دستشویی باشید؟ حتی در خانه نیز شانس داشتن یک توالت کاملاً تمیز بسیار نادر است، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به میکروب در توالت این است که نحوه رعایت بهداشت فردی را بدانید.


آلودگی های توالت فرنگی چقدر است؟ آیا استفاده از توالت فرنگی باعث عفونت میشود؟

آنفولانزا

اشتباه نکنید! آنفولانزا فقط در ماه های سرد زمستانی وجود ندارد. به گفته دکتر “اولین مینایا” متخصص زنان، ویروس آنفولانزا می تواند در دستشویی ها نیز وجود داشته باشد. هنگامی که آب می ریزید، ویروس آنفولانزا به سرعت بالا می رود و در صورت وجود در بین سطوح پخش می شود.

آنفولانزا و سایر ویروس ها می توانند دو روز کامل روی سطوح غیر متخلخل زندگی کنند. اطمینان حاصل کنید که سرویس بهداشتی و حمام خود را به طور مرتب ضدعفونی می کنید (از جمله صندلی توالت، دستگیره در، شیرهای آب و …) تا از ایجاد عفونت ویروسی جلوگیری کنید، بدین منظور و برای راحتی کار می توانید از دستمال ضد عفونی کننده نانو استفاده کنید زیرا این دستمال ها مخصوص حمام و سرویس های بهداشتی تهیه شده و تا 99% میکروب ها و آلودگی ها را از بین می برند.

جهت آشنایی بیشتر با کاربرد این دستمال ها می توانید مطلب دستمال نانو چیست را مطالعه کنید.

عفونت های زنان

البته که در صورت بروز بیماری و عفونت شما احتمالا متوجه نخواهید شد که چرا بیمار شده اید و منشا آن دقیقا چیست اما به طور مثال در صحبتی که با برخی خانم ها داشتیم اظهار کردند که در هنگام سفر چنانچه از دستشویی های بین راهی استفاده کنند مدتی بعد به عفونت دچار می شوند.

البته نمی توان علت آن را دقیق مشخص کرد و منحصرا مربوط به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی دانست احتمالا عوامل دیگری نظیر استفاده از شلوارهای ضخیم بیرونی، نشستن طولانی مدت در ماشین، هوای گرم و مرطوب و سایر عوامل نیز در ابتلا به عفونت های زنان در طول سفر دخیل باشند اما حتما باید دقت کنید که در هنگام سفر نوار بهداشتی، دستمال تمیز (به هیچ عنوان از دستمال های داخل توالت عمومی استفاده نکنید)، مایع دستشویی، کاور توالت فرنگی، محلول ضد عفونی و دستمال نانو انتی باکتریال مخصوص سرویس بهداشتی همراه داشته باشید.

همچنین از شلنگ هایی که روی زمین افتاده اند استفاده نکنید و چنانچه مقدور است از دستکش استفاده کرده و سپس آن را دور بیاندازید و دست های خود را بشویید.

فراموش نکنید که یک قوطی کوچک مایع دستشویی همیشه همراه خود داشته باشید چون بسیاری از دستشویی های بین راهی با مشکل نداشتن مایع شوینده روبرو هستند!


توالت فرنگی و عفونت ادراری (UTI)

عفونت های ادراری دلیل 10 میلیون ویزیت پزشکی در سال است. یکی از راه‌های پیشگیری از عفونت ادراری این است که روی صندلی را با کاغذ توالت بپوشانید و بعد بنشینید اما راه مطمئن تر همان طور که گفتیم این است که قبل از استفاده از دستمال های نانوکلین استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این تنها راه پیشگیری نیست. نوشیدن آب زیاد و ادرار بعد از رابطه جنسی در جلوگیری از ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری بسیار موثر هستند.

همچنین توجه داشته باشید که از کاورهای توالت فرنگی برای جلوگیری از انتقال آلودگی ها استفاده کنید، پیشنهاد ما کاورهای توالت پرسان است.عفونت ادراری UTI


باکتری شیگلا

این شکل از باکتری می تواند مانند آتش، سریع پخش شود، به خصوص زمانی که فراموش کنید بعد از رفتن به دستشویی دستان خود را بشویید. اگر به این باکتری سرسخت گرفتار شود می تواند باعث اسهال شدید، گرفتگی شکم و سایر ناراحتی‌های دستگاه گوارش شود که حدود یک هفته شما را درگیر خواهد کرد.

شیگلوز زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع فرد سطحی را آلوده می‌کند بنابراین مطمئن شوید که فضای سرویس بهداشتی خود را مرتباً با دقت تمیز می کنید و در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی از دستمال های نانو استفاده می کنید. برای استفاده از دستمال های نانو کافی است تنها آن ها را کمی مرطوب کرده و بر سطح مورد نظر بکشید.


ویروس معده

ویروس معده می‌تواند در توالت شما زندگی کند! طبق گفته کلینیک کلیولند، ویروس‌های معده می‌توانند حدود دو روز روی سطوح غیر متخلخل زنده بمانند (درست مانند آنفولانزا) و می‌توانند منجر به حالت تهوع شوند. اگر فردی در محل زندگی شما مبتلا به ویروس معده باشد، ابتلا به آن از طریق هوا بسیار شایع تر است بنابراین دست های خود را کاملاً بشویید، صندلی توالت، شیرهای آب و دستگیره ها را تمیز کرده و برای محافظت بیشتر از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.


نتیجه گیری

بنابراین با توجه به موارد گفته شده در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از توالت فرنگی باعث عفونت می شود باید بگوییم که برخی ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها با توجه به شرایطی که برای زنده ماندن به آن نیاز دارند می توانند در سطوح دستشویی زنده بمانند و در صورت عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث بیماری شوند البته روی صحبت ما بیشتر در رابطه با دستشویی های عمومی و محل های پر رفت و آمد است.

اگر در محل کار شما افراد زیادی از سرویس بهداشتی استفاده می کنند و شما نیز از تمیز بودن آن اطمینان کافی ندارید پیشنهاد می کنیم همانطور که گفتیم از دستمال های نانو استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *