اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه دارند قطعا باید به مراقبت های لازم از لحاظ بهداشتی نیز به خوبی آگاهی داشته باشید. بیماری حیوانات خانگی از آن دست مواردی است که احتمالا مادرتان زمانی که قصد خرید سگ یا گربه را داشته باشید از آن واهمه دارد و سعی می کند با هر ترفندی شده شما را از این کار منصرف کند.

اما بیایید بررسی کنیم حیوانات خانگی چه بیماری هایی ممکن است داشته باشند و چگونه می توانیم از آن جلوگیری کنیم؟

متاسفانه برخی افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند به جهت علاقه ی بسیار زیاد ممکن است آلودگی ها و بیماری هایی که توسط حیوانات منتقل می شوند را نادیده بگیرند.

درست مانند انسان ها، حیوانات نیز می توانند باعث پخش انواع ویروس و باکتری ها باشند. در این مطلب در رابطه با نحوه ی جلوگیری از انتشار این آلودگی ها صحبت خواهیم کرد بنابراین اگر به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه مندید مطالعه ی این مطلب را به شما توصیه می کنیم.


حیوانات خانگی چگونه عفونت را پخش می کنند؟

همانطور که گفتیم حیوانات نیز مانند انسان ها می توانند پخش کننده انواع میکروب ها باشند با این حال بسیاری از بیماری های رایج بین حیوانات خانگی مانند دیستمپر، پاروویروس سگ و کرم قلب و … نمی توانند به انسان ها سرایت کنند.

اما برخی از انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌هایی که حیوانات خانگی می‌توانند حمل کننده آن باشند، می تواند از طریق گاز گرفتن، خراشیده شدن پوست، تماس با فضولات، بزاق و … به انسان ها منتقل شود.

نوزادان، کودکان کمتر از 5 سال، زنان باردار و افراد با سیستم ایمنی ضعیف شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.


مواردی که قبل از خرید حیوانات خانگی باید در نظر بگیرید

قبل از خرید هر نوع حیوان خانگی، نوع حیوان خانگی و سلامت و سن فرزندان خود را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، کودکانی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است (به دلیل HIV، شیمی درمانی سرطان، یا داروهای استروئیدی) نباید در تماس با گربه ها و سگ های مبتلا به عفونت کرم حلقوی باشند.

همچنین خزندگان و دوزیستان به عنوان حیوانات خانگی ایده خوبی برای خانواده هایی با نوزادان، کودکان خردسال یا اعضای خانواده دارای نقص ایمنی نیستند.

بنابراین قبل از خرید هر نوع حیوان خانگی خصوصا اگر فرزند کوچک یا مبتلا به بیماری خاص دارید در رابطه با آن تحقیق کنید.


انواع بیماری حیوانات خانگی

بیماری های مرتبط با سگ، گربه و انسان

عفونت کمپیلوباکتر: این عفونت باکتریایی در افراد باعث اسهال، درد شکم و تب می شود

بیماری های مرتبط با خراش گربه: علائم این عفونت باکتریایی شامل تورم و حساس شدن غدد لنفاوی، تب، سردرد و خستگی است

بیماری هایی که توسط کنه ها منتقل می شوند: بیماری های منتقله از طریق کنه ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که کنه ها به حیوانات خانگی در فضای باز چسبیده و باعث انتقال آن به انسان ها شوند.

کرم حلقوی: کودکان می توانند از لمس سگ ها و گربه های آلوده به کرم حلقوی به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری باعث ایجاد یک ناحیه گرد خشک و پوسته پوسته با لبه ناهموار قرمز برجسته می شود.

توکسوکاریازیس: این بیماری که توسط یک کرم انگلی در روده سگ‌ها و گربه‌ها به وجود می آید می‌توانند از طریق مدفوع آن‌ها به راحتی به کودکان منتقل شود. کودک مبتلا می تواند تب، سرفه یا خس خس سینه، بثورات پوستی یا تورم غدد لنفاوی داشته باشد.

توکسوپلاسموز: عفونت ناشی از یک انگل که در مدفوع گربه یافت می شود معمولاً در افراد سالم هیچ علامتی ایجاد نمی کند، اما می تواند مشکلات جدی برای زنان باردار و جنین آنها ایجاد کند.

کودکان و سگها


بیماری های مشترک پرنده و انسان

پرندگان خانگی، حتی اگر در قفس نگهداری شوند، می توانند باعث گسترش بیماری های زیر شوند:

کریپتوکوکوزیس: مخمر موجود در فضولات پرندگان، به ویژه کبوتر، می تواند باعث ذات الریه و مننژیت در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، به ویژه افراد مبتلا به HIV/AIDS شود.

پسیتاکوزیس: نوعی باکتری می تواند پرندگان خانگی را آلوده کند و فردی که با مدفوع آنها یا گرد و غباری که در قفس پرندگان جمع می شود تماس داشته باشد می تواند به پسیتاکوزیس مبتلا شود که به آن تب طوطی نیز می گویند. علائم شامل سرفه، تب بالا و سردرد است.

جوجه ها و اردک ها نیز می توانند حامل میکروب های مضر از جمله سالمونلا باشند. کودکان خردسال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نباید با این حیوانات در تماس باشند.


خزندگان و دوزیستان

خزندگان (از جمله مارها و لاک پشت ها) و دوزیستان (از جمله قورباغه و …) به دلیل وجود عفونت سالمونلوز به عنوان حیوان خانگی برای بچه های کوچکتر از 5 سال توصیه نمی شوند. این عفونت علائمی مانند درد شکم، اسهال، استفراغ و تب را ایجاد می کند.

کودکان خردسال ممکن است با کم آبی بدن، مننژیت و سپسیس (عفونت خون) بیماری های سختی را تجربه کنند.

لاک پشت و کودکان


بیماری مشترک دیگر حیوانات خانگی و انسان

عفونت های ناشی از نگهداری و مراقبت از جوندگان و ماهی ها عبارتند از:

ویروس کوریومننژیت لنفوسیتی (LCMV): افراد در معرض ادرار، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده می توانند به LCMV مبتلا شوند. موش‌های خانگی، همسترها و خوکچه‌های هندی معمولاً حامل LCMV نیستند، اما اگر در اطراف موش‌های وحشی پرورش داده شده باشند ممکن است آلوده باشند.

این عفونت علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند. تب، خستگی، سردرد، درد عضلانی، حالت تهوع و استفراغ ممکن است منجر به مننژیت و آنسفالیت شده و می تواند مشکلات جدی برای زن باردار و نوزادان ایجاد کند.

مایکوباکتریوم مارینوم: این عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که افرادی که دارای زخم در پوست خود هستند در معرض آب آلوده در آکواریوم یا استخر قرار می‌گیرند. این عفونت‌ها عموماً خفیف و محدود به پوست هستند، اما در افراد مبتلا به HIV/AIDS یا سیستم ایمنی ضعیف می‌توانند جدی‌تر باشند.


چگونه می توانیم با خیال راحت از یک حیوان خانگی مراقبت کنیم؟

در اینجا چند نکته برای کمک به خانواده شما برای مراقبت ایمن از حیوانات خانگی آورده شده است:

  • پس از انتخاب یک حیوان خانگی، آن را برای واکسیناسیون و معاینه نزد دامپزشک ببرید. طبق توصیه ها، معاینات منظم و واکسیناسیون های معمول را برای حیوان خانگی خود برنامه ریزی کنید. این کار حیوان خانگی شما را سالم نگه می دارد و احتمال سرایت بیماری های مشترک را به خانواده شما کاهش می دهد.
  • به فرزندان خود بیاموزید که پس از دست زدن به حیوانات خانگی، غذای حیوان خانگی یا تمیز کردن قفس، مخزن یا جعبه زباله مربوط به حیوان، دست های خود را بشویند.
  • هنگام تمیز کردن فضولات حیوانی از دستکش استفاده کنید. اگر پرنده دارید، هنگام تمیز کردن قفس از ماسک استفاده کنید. اجازه ندهید بچه‌ها قفس‌ها یا جعبه‌های زباله حیوانات را تمیز کنند (تا زمانی که بزرگ‌تر شوند و بدانند چگونه این کار را به درستی انجام دهند.)
  • از بچه‌ها بخواهید بعد از بازدید از باغ‌ وحش‌، مزارع، یا خانه دوستانشان که در آن حیوان خانگی دارند، دست‌های خود را بشویند.
  • به اعضای خانواده یادآوری کنید که از دست زدن به دهان حیوان خانگی اجتناب کنند زیرا عفونت ها می توانند از طریق بزاق پخش شوند.
  • محل زندگی حیوان خانگی خود را تمیز و عاری از زباله نگه دارید.
  • در صورت امکان، حیوانات خانگی را از مناطقی که غذا تهیه یا نگهداری می شود دور نگه دارید و از مواد ضد عفونی و دستمال نانو برای تمیز کردن استفاده کنید.
  • از حمام مشترک برای انسان و حیوان استفاده نکنید و حمام حیوانات را با دستمال های نانو مخصوص حمام تمیز کنید.
  • از حیوانات عجیب و غریب یا آنهایی که بیمار به نظر می رسند دوری کنید.
  • احتمال ابتلای بچه‌های کوچک به عفونت‌های مربوط به حیوانات خانگی بیشتر است، آن ها ممکن است با حیوانات روی زمین بخزند، آنها را ببوسند، غذای خود را با آنها شریک شوند، و انگشتان و وسایلی را که ممکن است آلوده باشند در دهان خود ببرند بنابراین لازم است که به عنوان والد و بزرگ تر حتما بر این مسائل نظارت داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: دستمال نانو چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *