8 کاربرد نانو در زندگی روزمره و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی

تکنولوژی نانو امروزه علاوه بر کاربردهای گسترده ای که در صنایع مختلف دارد در زندگی روزمره ی ما نیز نقشی پر رنگ تر از قبل ایفا کرده و در بهبود کیفیت زندگی امروز ما موثر عمل کرده است، اگر چه ممکن است در بسیاری از موارد به عنوان فردی که اطلاعات چندانی در این زمینه ندارد از ماهیت وسایل و تکنولوژی هایی که از آن ها استفاده می کنیم آگاه نباشیم اما بد نیست تا با کاربرد نانو در زندگی روزمره بیشتر آشنا شویم.

کاربرد نانو در زندگی روزمره امروز چیست؟

پوشاک و منسوجات

تکنولوژی نانو در این زمینه به کمک متخصصان آمده است تا بتوانند پارچه هایی با خصوصیاتی خاص تولید کنند. این خصوصیات می تواند شامل پارچه های ضد آب، ضد حریق ضد چروک و … باشد. افزودن این خصوصیت به پارچه علاوه بر اینکه در صنایع مختلف از جمله مبلمان و … کاربرد دارد در زندگی روزمره ی ما نیز تا حدی ورود کرده است.

نانو در نساجی

مطلب پیشنهادی: کاربرد نانو در صنعت نساجی


چسب

چسب هایی که به شیوه عادی تولید می شوند معمولا در دمای بالا قدرت چسبندگی خود را از دست می دهند، تکنولوژی نانو در این زمینه باعث می شود تا علاوه بر اینکه چسب بتواند در درجه حرارت بالا مقاومت کند حتی میزان چسبندگی بیشتری نیز داشته باشد.

چسب_نانو


چاقو

کاربردهای فناوری نانو تکنولوژی در همه جای خانه به کمک ما آمده است! یکی از موضوعاتی معمولا برای اعضای خانه در هنگام آشپزی مشکل آفرین است کند شدن سریع چاقو است. شاید تا به حال بارها چاقوی خود را تیز کرده اید یا مجبور به تهیه ی یک چاقوی جدید شده اید اما چاقوهای نانویی وجود دارند که در هنگام ساخت آن ها به وسیله ی یک پوشش نانو از کندی و ایجاد لکه بر روی چاقو جلوگیری می کند.

علاوه بر این دسته های چاقو نیز می تواند دارای خاصیت ضد عفونی و آنتی باکتریال باشد.

این ویژگی ها احتمالا تجربه ای متفاوت در آشپزی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

چاقوی نانو


جوراب

یکی از اولین صنایعی که تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفت صنعت نساجی است که در آن با استفاده از فناوری نانو خصوصیات جدیدی را می توان به پارچه ها اضافه کرد.

به نظر می رسد جوراب نانو یکی از معروف ترین لوازمی است که از این تکنولوژی بهره برده و مردم تا حد زیادی با آن آشنا هستند، البته وجود جوراب هایی که تنها به اسم نانو به فروش می رسند و در واقعیت هیچ تفاوتی با جوراب های عادی ندارند مساله ای است که ممکن است خریداران را دچار تردید کند. بهتر است  محصولات نانو را از فروشگاه ها و منابع معتبر تهیه کنید.

جوراب های نانوی اصل با بهره گیری از تکنولوژی نانو باعث می شود بوی بد جوراب از بین برود. این جوراب ها مقاوم بیشتری دارند و ممکن است آبگریز نیز باشند.

جوراب نانو


دستمال های نظافت

دستمال نانو همه کاره با خاصیت آنتی باکتریال می توانند بیش از 99% میکروب ها، باکتری ها و عوامل بیماری زا را از بین ببرند. برای استفاده از این دستمال ها تنها کافیست آن را کمی مرطوب کنید تا نانو ذرات آن فعال شده و عمل ضد عفونی را برای شما انچام دهد.

دستمال های نظافت نانو کار شما برای ضد عفونی سطوح راحت کرده و شما را از وایتکس و الکل بی نیاز می کتد.


مبلمان

البته که کاربرد نانو در مبلمان در واقع به نوعی مربوط به نساجی و جنس پارچه ها است. خصوصیاتی که به پارچه های مبلی اضافه می شوند عموما شامل ضد آب بودن و میزان اشتعال پذیری پایین می باشند.

این ویژگی خصوصا برای صندلی هایی که در محیط های عمومی نظیر سالن همایش، هواپیما، قطار و … استفاده می شوند بسیار پر کاربرد است علاوه بر اشتعال پذیری پایین این پارچه ها دارای خاصیت آنتی باکتریال نیز هستند که یکی از مهم ترین گزینه ها برای انتخاب روکش مناسب جهت صندلی های محل های عمومی است. این مکان ها به دلیل رفت و آمد زیاد نیاز ویژه ای به نظافت دارند و پارچه های نانو به صورت خودکار این کار را انجام می دهند.

خصوصیت دیگر پارچه های نانو که بسیار مورد توجه است خاصیت آبگریز بودن آن است که باعث می شود مایعات به درون آن نفوذ نکرده و در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد نظیر قطار و هواپیما که احتمالا مسافران و کودکان قصد خوردن آب یا هر گونه نوشیدنی را دارند یک ویژگی فوق العاده محسوب می شود.

جالب است بدانید که خصوصیت آبگریز بودن می تواند به سایر لوازم مورد استفاده ما نیز اضافه شود به طور مثال در ساخت برخی کفش ها از خاصیت آبگریز بودن استفاده می شود تا کفش در صورت بارش باران و قرار گرفتن در معرض آب حتی ذره ای خیس نشود و خشک باقی بماند.

نانو در منسوجات


کامپیوتر

کاربرد نانو در زندگی امروز ما به شدت قابل لمس است، فناوری نانو در زمینه تکنولوژی به کمک ما آمده است تا زندگی روزمره ما را لذت بخش و آسان تر کند. پردازنده های کوچک و سریع دنیا که روز به روز ما را شگفت زده تر می کنند مدیون فناوری نانو هستند. شاید بتوان گفت پیشرفت علوم کامپیوتر به خودی خود نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی ما داشته است و نانو تکنولوژی این نقش را پر رنگ تر کرده است.

نانو در علوم کامپیوتر


پوشش رنگ نانو

اگر از آن دسته افرادی هستید که به سلامت و ظاهر ماشین خود بسیار اهمیت می دهید احتمالا نام پوشش های رنگ نانو خودرو را شنیده اید. این پوشش ها از رنگ خودروی شما در برابر شرایط و آسیب های محیط محافظت می کنند.

کاربرد نانو تنها به زندگی روزمره ی ما محدود نمی شود و از زمان فراگیر شدن آن توانسته است صنایع بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده و حتی یک مزیت رقابتی برای آن ها محسوب شود.

 


اسپری و لکه بر 

یکی دیگر از محصولاتی که به وضوح توانسته است جای خود را در سبد خرید خانواده ها پیدا کند اسپری ها و لکه برهای دارای خاصیت نانو است. این محصولات که احتمالا تبلیغات آن را در پیج های اینستاگرامی زیاد دیده اید برای نظافت گاز، سرشعله ها و چدن ها آن کاربرد فوق العاده ای دارد و می تواند کار شما را بسیار بسیار آسان کند.

محصول مشابه دیگر تمیز کننده ی سینک است که به خوبی لکه های آب را از بین برده و سطح آن را براق می کند.

لکه بر نانو


ابر جادویی نانو

ابرهای جادویی نانو یکی دیگر از محصولاتی هستند که به کمک خانم های خانه دار آمده اند و کابردهای نانو در زندگی امروز را ملموس تر کرده اند.

تنها کافیست ابرهای جادویی نانو را در ضخامت های نه چندان زیاد و نه چندان باریک برش بزنید آن را کمی مرطوب کنید و به سادگی لک ها و خصوصا چربی هایی که طولانی مدت بر روی سطوح مانده اند و تمیز کردنشان دشوار است را به سادگی با ابر جادویی پاک کنید.

همانطور که خواندید بسیاری از وسایلی که ما اکنون استفاده می کنیم و به وسیله ی تکنولوژی نانو ساخته شده است احتمالا در چندین سال آینده عضو جدا نشدنی و بسیار عادی زندگی ما محسوب خواهند شد بنابراین نقش نانو در زندگی روزمره ی ما هر روز پررنگ تر از قبل و در نقش آن در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار ملموس تر از گذشته خواهد بود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *