اسپری بینی نانو واکسنی برای مقابله با کرونا

پژوهشگران دانشگاه ایالتی جورجیا اسپری بینی ساختند که می‌تواند نقش واکسن را در برابر انواع مختلف ویروس‌ها نظیر آنفولانزا و کرونا ایفا کند.

این یکی دیگر از موفقیت های نانو در علم پزشکی می باشد.

یک اسپری بینی ضدآنفولانزا در حال توسعه است که می‌تواند فرد را در برابر تمام گونه‌های ویروس از جمله کووید ۱۹ محافظت کند.

پژوهشگران این پروژه می‌گویند اپیدمی‌های مکرر فصلی و همه‌گیری‌های بالقوه از جدی‌ترین تهدیدات بهداشت عمومی هستند.

این واکسن حاوی پروتئینی به نام HA (هماگلوتینین نوترکیب) است که در سطح انواع مختلف ویروس‌ها یافت می‌شود. این ماده برای ایجاد عفونت توسط ویروس‌ها حیاتی است.

مبارزه با آنفولانزا دشوار است؛ زیرا ویروس مولد آن می‌تواند «تکامل» یابد و بیاموزد که به سرعت از خود در برابر دارو محافظت کند. این اسپری جدید می‌تواند مشکل را حل کند.

دکتر بائوزونگ وانگ، از دانشگاه ایالتی جورجیا می‌گوید: «تحقیقات ما مسیر جدیدی را برای تولید واکسن آنفلوانزای داخل سلولی بدون سوزن و برای محافظت در برابر انواع ویروس‌ها باز می‌کند.»

نانوذرات از طریق بینی برای تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شوند. واکسن‌های فعلی در برابر سویه‌های غیرمعمول کار نمی‌کنند. اسپری‌های بینی «راهبرد امیدوار کننده‌ای» برای مقابله با بیماری‌های ریوی هستند. مجاری تنفسی دریچه ورود ویروس هستند که این اسپری‌ها می‌توانند از این دریچه برای مقابله با عوامل بیماری‌زا استفاده کنند.

پژوهشگران HA را با اکسید گرافن ترکیب کردند.

دکتر وانگ می‌گوید: «واکسن‌های متداول آنفلوانزا به‌طور عمده پاسخ آنتی‌بادی را در بدن القا می‌کنند.»

با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پاسخ سلول‌های T ساکن در ریه برای محافظت بهینه در برابر عفونت آنفلوانزای ریوی ضروری است.

در آزمایش روی موش‌ها و سلول‌های انسانی که در آزمایشگاه کشت داده شده‌اند، این واکسن آنتی‌بادی مورد نیاز را تولید کرده است.

چونهنگ دانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «در این پروژه، برای اولین بار نشان دادیم که نانومواد اکسید گرافن دو بعدی دارای یک اثر کمکی قوی در تقویت پاسخ‌های ایمنی واکسن‌های هماگلوتینین داخل بینی (HA) است.»

این نانوذرات به‌طور قابل توجهی پاسخ‌های ایمنی را در مخاط و بدن جوندگان افزایش می‌دهند. این واکنش شدید همچنین باعث محافظت در برابر سویه‌های مختلف ویروس می‌شود.

دکتر دونگ گفت: «این مطالعه بینش جدیدی در مورد توسعه سیستم‌های واکسن داخل بینی با عملکرد بالا با نانوذرات ورق مانند دو بعدی ارائه می‌دهد. نانوذرات اکسید گرافن دارای خصوصیات خارق‌العاده‌ای مانند مساحت سطحی بالا برای بارگذاری آنتی‌ژن، برای تحویل دارو یا تولید واکسن است. همچنین واکسن خصوصیات تقویت‌کننده سیستم ایمنی را در محیط‌های درون‌تنی و برون‌تنی نشان داده است.»

این پلتفورم نانویی می‌تواند به راحتی برای ساخت واکسن‌های مخاطی برای مقاله با پاتوژن‌های مختلف تنفسی استفاده شود. این اسپری‌های آنفولانزای بدون سوزن دارای مزایای لجستیکی نسبت به دیگر واکسن‌ها هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *