صادرات الکترود جوشکاری با پوشش نانویی به اتحادیه اروپا

به نقل از new.nano شرکت درسان سیم صنعت یزد، الکترودهای جوشکاری با پوشش نانویی خود را به کشورهایی نظیر اسپانیا و آلمان صادر می‌کند.

محمدرضا افخمی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت درسان سیم صنعت یزد در این باره می‌گوید: «ما در حال حاضر به کشورهای همسایه نظیر گرجستان صادرات داریم و طی سال‌های گذشته موفق به ورود به بازارهای اتحادیه اروپا شده‌ایم. چند ماه قبل ۲۴ تُن الکترود به اسپانیا ارسال کردیم. در حال حاضر تقاضای زیادی هم در بازار داخل هم خارج برای این نوع الکترودها وجود دارد.»

مهندس افخمی درباره این فناوری می‌گوید: «در الکترودهای رایج از پوشش مس برای افزایش هدایت الکتریکی و ایجاد حالت روانکاری استفاده می‌شود، اما این الکترودها نیاز به وان‌های حاوی مواد اسیدی دارد که به دلیل دمای کار بالا، تبخیر اسید از پیامدهای فرآیند است.

تبخیر اسید در محیط کار برای سلامت کارگران خطرناک بوده و آسیب‌های زیست محیطی نیز به دنبال دارد. همچنین بعد از مدتی این وان‌ها از تنظیم خارج شده و باید ترکیبات وان امحاء شود. معمولا این محلول‌های اسیدی خطرناک که غلظت اسید در آن تا ۲۵۰ گرم بر لیتر می‌رسد در محیط زیست رها می‌شوند که بسیار آلاینده است.

ما برای حل این مشکل، به جای پوشش مسی از ترکیبات دیگری در ابعاد نانومتری استفاده کردیم. با جایگزین شدن این نانومواد به جای مس، دیگر نیاز به وان و ترکیبات اسیدی نیست و خطر تبخیر اسید در محیط به صفر می‌رسد. همچنین در الکترودهای رایج به آب زیادی نیاز است که با این جایگزینی مصرف آب نیز به حداقل می‌رسد. از آنجای که ما در یزد، با یک اقلیم خشک، فعالیت داریم، این موضوع کاهش مصرف آب برای ما اهمیت زیادی داشت و یکی از انگیزه‌های ما برای توسعه این فناوری بود.»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت درسان سیم صنعت یزد می‌افزاید: «موضوع محیط زیست در اتحادیه اروپا بسیار اهمیت داشته و از این رو شرکت‌ها به دنبال فناوری‌های سبزتر هستند. با توجه به این مزیت فناوری نانویی شرکت درسان سیم صنعت یزد، مشتریان متعددی درخواست استفاده از این محصول را در اتحادیه اروپا دارند. تلاش‌های زیادی برای جایگزینی مس با مواد مختلف صورت گرفته تا هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم اثرات منفی زیست‌محیطی به حداقل برسد. ما با این فناوری جدید موفق به افزایش ۵۰ درصدی کارایی شده‌ایم، یعنی با همان مقدار نیروی انسانی و مصرف برق، ۵۰ درصد بیشتر تولید محصول داریم.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *