توافق‌نامه‌ خرید ۱۵۰ میلیون دوز نانوواکسن ضدکرونا برای ژاپن

با امضای توافق‌نامه‌ای، دولت ژاپن برای خرید ۱۵۰ میلیون دوز واکسن ضدکرونای دارای نانوذرات از شرکت نوواواکس اقدام کرد.

شرکت داروسازی تاکدا (Takeda Pharmaceutical) اعلام کرد که با وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن (MHLW) توافقنامه‌ای برای خرید ۱۵۰ میلیون دوز واکسن نانوذرات نوترکیب نوواواکس، موسوم به NVX-CoV۲۳۷۳ (TAK-) امضا کرده است.

استنلی سی ارک، رئیس و مدیر اجرایی نوواواکس گفت: «این توافقنامه اطمینان و تقاضای جهانی برای NVX-CoV۲۳۷۳ را به‌عنوان یک گزینه مهم برای کنترل همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد. مشارکت مهم ما با تاکدا نمونه‌ای از همکاری‌های جهانی است که برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و دیگر بیماری‌های ویروسی لازم است.»

این اعلامیه در پی به روزرسانی اخیر MHLW در مورد تلاش‌های مداوم آن برای ایمن‌سازی با واکسن کرونا برای شهروندان ژاپنی است. این تلاش‌ها شامل تهیه واکسن توسط تاکدا براساس انتقال فناوری از نوواواکس انجام می‌شود و تاکدا در مرحله تولید در تأسیسات خود است.

مطلب پیشنهادی: تشخیص 10 دقیقه ای کرونا با استفاده از نانو

انتظار می‌رود توزیع واکسن شرکت نوواواکس در ژاپن توسط تاکدا در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شود. این دو شرکت قبلاً توافق‌نامه‌ای برای اعطا مجوز در زمینه تولید، توسعه بالینی و فعالیت‌های نظارتی در ژاپن را به امضا رسانده‌اند. تاکدا ظرفیت تولید بیش از ۲۵۰ میلیون دوز واکسن ضدکرونای شرکت نوواواکس در سال را پیش‌بینی می‌کند.

واکسن نوواواکس، با سه واکسنی که در آمریکا استفاده می‌شود، متفاوت است. این واکسن برای تحریک پاسخ ایمنی به آنچه فناوری نانوذرات نوترکیب و کمکی نوواواکس موسوم است، متکی است.

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونا خود را با استفاده از این روش در بهار سال گذشته تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها انجام شد. واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌‌است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌‌‌ است.

در دو سال گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا تکنولوژی نانو برای از بین بردن این ویروس به کمک آمده است، در ایران نیز تولید دستمال آنتی باکتریال  ضد کرونا آغاز شده است و اکنون نیز در دسترس عموم قرار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *