خطرات مربوط به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی

هدف از تمیز نگه داشتن سرویس های بهداشتی علاوه بر جنبه ی عمومی آن که معیار پاکیزگی اجتماعی است احتمال انتقال عوامل بیماری زا را نیز به حداقل می رساند، خصوصا در شرایط کنونی و گسترش بیماری کرونا این مساله اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

رعایت بهداشت در این زمینه شامل تمیز کردن سرویس های بهداشتی و شست و شوی دست ها می باشد، برخی از عوامل بیماری زا تنها از طریق استنشاق نیز می تواند باعث بروز بیماری در افراد شود.

باکتری سالمونلا می تواند تا 50 روز در محیط  و یا باکتری های روده ای بیماری زا در آب باقی بمانند، تمیز کردن توالت ها با صابون و مواد شوینده بدون استفاده از مواد ضدعفونی کننده ی مخصوص می تواند باعث انتشار باکتری ها و ویروس ها در سراسر سرویس بهداشتی شود.

اختراع توالت فرنگی بیش از 150 سال پیش تاثیر عمده ای در بهداشت خانواده ها داشته است همچنین وجود لوله کشی های آب، کار را برای شستن دست ها آسان کرده است.

شیوع بیماری های مرتبط با عوامل عفونی که در این محیط ها وجود دارد به دلیل عدم نظافت و ضدعفونی نامناسب آن هاست، آلودگی ها می توانند از طریق استنشاق و تماس با پوست به افراد منتقل شوند.

مطلب پیشنهادی: شوینده ها و عوارض مخرب آن بر محیط زیست

خطرات مربوط به سرویس بهداشتی و وجود عوامل بیماری زا در مدفوع و ادرار

بسیاری از عوامل بیماری زا در ادرار و مدفوع و به ویژه در شرایط اسهال یافت می شوند، برخی از عوامل بیماری زای روده ای مانند نوروویروس ها در استفراغ افراد نیز وجود دارند، افراد آلوده به ویروس های روده ای ممکن است در هر گرم مدفوع 1012-1010 واحد ویروس را دفع کنند. همچنین در زمان بیماری اسهال ممکن است فضای اطراف توالت نیز آلوده شود و پس از شست و شو باکتری ها و ویروس ها ممکن است بر روی قسمت های بیرونی توالت، دسته و سایر سطوح منتشر شوند.

باکتری ها عموما در شرایطی که حاوی رطوبت نباشد زنده نمی مانند اما با این حال بقایای سالمونلا روی سطوح تا 9 روز، اشرشیاکلی تا 8 روز و شیگلا تا 5 روز در مدفوع خشک شده باقی می مانند.

باکتری ها و ویروس ها نیز ممکن است در حین عفونت در ادرار وجود داشته باشند، ویروس هایی مانند آبله و آدنوویروس ها، ویروس SARS-CoV-2 نیز  ممکن است در ادرار هرچند به میزان کم یافت شوند.

با توجه به اینکه افراد از 700 تا 2000 میلی لیتر ادرار را در روز دفع می کنند بنابراین در توالت های عمومی می تواند مقادیر قابل توجهی از عوامل بیماری زا وجود داشته باشد.

راه حل چیست؟

علاوه بر خود سرویس های بهداشتی بسیاری از سطوح مانند دستگیره ها، کلیدها و … نیز ممکن است جهت نظافت مورد غفلت قرار بگیرند، تحقیقات نشان می دهد که پاک کننده های هیپوکلریت در کاهش باکتری ها بسیار موثر هستند علاوه بر این دستمال مخصوص نظافت سرویس بهداشتی نانو نیز می توانند به خوبی و با درصد بالایی بسیاری از عوامل بیماری زا را به سادگی از بین ببرند.

در نظر داشته باشید که ویروس های روده ای می توانند برای مدت طولانی در محیط توالت فرنگی باقی بمانند و از بین بردن آن ها از طریق روش های معمولی ضدعفونی کمی دشوار است، نوروویروس ها در دمای اتاق بسیار پایدار هستند و بر اساس گزارشات علی رغم تمیزکردن سرویس ها به طور مکرر بیماری هایی مرتبط با نورو ویروس ها گزارش شده است.

به نظر می رسد استفاده از دستمال های آنتی باکتریالی که مخصوص سرویس های بهداشتی و همچنین حمام تهیه شده اند یکی از بهترین ضد عفونی کننده های سرویس بهداشتی خصوصا در مکان های عمومی مشترک از جمله هتل ها، مدارس و … است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *